Sfântul Ioan Damaschinul și Sfinții Părinți de la Sinodul VII Ecumenic: Nu Îl reprezentăm pe Dumnezeu Tatăl în icoane. “Numai dacă L-am fi văzut și cunoscut precum L-am văzut și cunoscut pe Fiul Său, atunci am fi încercat să-L descriem și să-L reprezentăm”

Cel vechi de zile

Potrivit tâlcuirilor făcute de Sfinții Părinți la prorociile din Vechiul Testament, putem vedea că aceste vedenii sunt înțelese ca fiind referiri la Dumnezeu Fiul și nu la Dumnezeu Tatăl .

Regăsim în Tradiția Bisericii identificarea Celui Vechi de zile cu Fiul, nu doar cu Tatăl. De exemplu, s-a spus: „Cel Vechi de zile S-a făcut copil“. 

 

De aceea nici Sinodul al VII-lea Ecumenic nu a prevăzut nicio hotărâre care să legifereze pictarea chipului lui Dumnezeu Tatăl.

Părinții Sinodului chiar au reluat argumentul Papei Grigorie al II-lea din scrisoarea acestuia către împăratul Leon Isaurul: „De ce nu-L reprezentăm și nici nu-L descriem pe Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos? Pentru că nu știm cum este. (…) Numai dacă L-am fi văzut și cunoscut precum L-am văzut și cunoscut pe Fiul Său, atunci am fi încercat să-L descriem și să-L reprezentăm cu ajutorul artei”.

Alți doi mari apărători ai sfintelor icoane, Sfantul Teodor Studitul și Sfântul Ioan Damaschin, s-au opus reprezentării lui Dumnezeu Tatăl. Sfântul Ioan Damaschin afirmă : ”Nu Il reprezentăm pe Domnul Dumnezeu , deoarece nu Îl vedem; dacă L-am fi vazut, L-am fi reprezentat”.

 

Un Sinod ținut la Moscova, în 1667, (pe vremea când Rusia era influențată de arta apuseană renascentistă a ereticilor papistași), spune că: “A-L reprezenta în icoane pe Dumnezeu-Savaot cu barbă albă, cu unicul Său Fiu în poală și cu un porumbel între Ei, este nemaipomenit de absurd și de necuviincios, pentru că nimeni nu L-a văzut pe Dumnezeu-Tatăl”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*