Publicăm mai jos un cuvânt primit de la părintele Sava Lavriotul (o transcriere după o scurtă înregistrare) în care a fost rugat să ne spună un cuvânt folositor pentru înfruntarea corectă a ereziilor, pentru a mărturisi încă o dată învățătura ortodoxă ce ni s-a predat de către Sfinții Părinți și pentru a arăta că se înșeală cei care spun că părtășia la erezie ar fi permisă în Ortodoxie.
“Cei care spun că Canonul 15 este opțional deoarece nu are epitimii și nimeni dintre ortodocșii care s-au cuminecat cu ereticii n-a primit epitimii, trebuie să știe că aceasta este o minciună.
Avem mai multe situații. Prima situație o spune Sfântul Atanasie cel Mare, în această scrisoare către episcopul Rufinian, unde se referă la preoție. Acolo vedem că pe cei dintâi care au început să propovăduiască ereziile, după ce s-au pocăit nu i-au mai lăsat să fie episcopi, în timp ce preoții care s-au împărtășit cu ereticii au spus că nu au întrerupt comuniunea ca să protejeze turma, ca să nu vină în locul lor un eretic pe față. Pe aceștia nu i-au pedepsit. Ci i-au lăsat în locurile lor, în scaunele lor. Cu toate acestea i-au trecut prin judecată bisericească, prin cercetare sinodală, ceea ce înseamnă că au făcut greșeală. Dar i-au lăsat în locurile lor deoarece au avut bună-dispoziție, după scopul lor. Așa că ceea ce se spune despre ortodocșii care s-au împărtășit cu ereticii înainte de a fi judecați: că nu au avut niciodată canon (pedeapsă) – este greșeală.
Și în al doilea rând, se spune despre Canonul 15 că nu conține epitimie. Și totuși conține. Spune Canonul că cei care întrerup comuniunea cu ereticii înainte de cercetarea sinodală, nu numai că nu fac schismă, dar izbăvesc Biserica de schisme și erezii. Ce înseamnă aceasta? Dacă cei care întrerup comuniunea cu ereticii protejează Biserica de schismă, cei care nu întrerup comuniunea cu ereticii ce fac? Fac schismă! Schisma nu se sancționează, nu se pedepsește? Este foarte clar că cei care nu întrerup comuniunea cu ereticii sunt schismatici, sunt în afara Bisericii și cea mai mare epitimie, canonul cel mai mare este că fac schismă.
Sfântul Grigorie Palama niciodată nu s-a împărtășit cu Kalekas și nici cu cei care l-au pomenit pe Kalekas. De aceea l-au băgat la închisoare, pentru că a întrerupt total comuniunea cu erezia.
Deci există anumiți oameni care spun că este greșeală să nu avem comuniune cu aceștia care se consideră că sunt ortodocși, dar se găsesc în comuniune cu episcopul eretic, aducând drept argument al doilea Canon al Sfântului Atanasie cel Mare (epistola către Rufinian). Există în istoria Bisericii ceva care să sprijine ceea ce spun aceștia? Nu, bineînțeles că nu. Sfântul Ioan Gură de Aur spune: “Dușmani ai lui Hristos sunt ereticii, dar și cei care sunt în comuniune cu aceștia”. Sfântul Vasile cel Mare spune că: “Nu sunt dușmani ai lui Dumnezeu numai ereticii, dar și cei care se consideră ortodocși dar sunt în comuniune cu ei”. De aceea Canonul 2 al Sinodului din Antiohia spune că cel care este în comuniune cu cel neîmpărtășit, și acesta este neîmpărtășit (vase comunicante) și se referă atât la ereticii condamnați, și, după cum vedem la Sfântul Vasile cel Mare, la Sfântul Teodor Studitul și la alți Sfinți Părinți, se referă și la ereticii care nu sunt condamnați sau caterisiți (în cazul clericilor).”
Teoria vaselor comunicante se aplică doar ereticilor condamnați de Biserică (afurisiți,excomunicați).După dictonul:dacă te rogi cu cel excomunicat,excomunicat/afurisit eşti şi tu… .
Acest lucru a fost clarificat de altfel de către Părintele Evstratie (duhovnicul Părintelui Sava) şi Părintele Theodoros Zisis.
Nu este bine să alunecăm în extreme…
Pe de altă parte,nu este bine să ne substituim unui Sinod,cum bine spunea la început Părintele Sava.
Adică,nu decidem noi cine e eretic sau nu,adică nu etichetăm/judecăm noi.
Aša spunea la început Părintele Sava.Bine ar fi să păstreze în continuare această linie (a Sfinților Părinți) sau să revină la ea.
Pe noi ne interesează lupta cu erezia şi îngrădirea de ea.Lupta e cu erezia…
Nu e al nostru să judecăm /etichetăm…Este menirea Sinodului să facă asta.Nu ne putem substitui Sinodului,căci altfel intrăm singuri în ispite după cum s-a văzut deja.
Mare atenție la această ispită!
Nu mai etichetați ca eretici pe cei aflați în Biserică,instituțional.
Este suficientă îngrădirea de erezie sau întreruperea comuniunii cu cei care nu se îngrădesc de ea.
Uitați-vă,concret,şi la Sfântul Ioan Gură de Aur:,,Duşmani ai lui Hristos sunt ereticii ,dar şi cei care se află în comuniune cu aceştia”.
Sau la Sfântul Vasile Cel Mare:,,Nu sunt duşmani ai lui Dumnezeu numai ereticii,dar şi cei care se consideră ortodocşi dar sunt în comuniune cu ei”.
Vedem că Sfinții Părinți evită să-i numească eretici înainte de judecarea lor sinodală,pe cei neîngrădiți de erezie sau aflați în comuniune/părtaşi la ea.Cel mult îi numesc duşmani ai lui Dumnezeu,dar nu-i etichetează ca fiind eretici,adică nu se substituie unui Sinod…
Nu susținem teoria părtășiei la erezie. Într-adevăr, la început, trebuie să avem multă răbdare cu oamenii care vor să învețe. Dacă îi numim eretici și ne purtăm urât cu ei, îi putem îndepărta. Acest lucru o facem pentru iconomie. Cei în comuniune cu erezia sunt tot în erezie și vor fi judecați ca eretici dacă nu se pocăiesc. Excepție o fac persoanele din locuri izolate care nu au fost înștiințate despre existența ereziei, persoanele care nu au capacitatea de a înțelege ce este erezia: copiii până la vârsta înțelegerii, persoane cu anumite afecțiuni și tulburări. Vedeți și ceea ce s-a spus la Sinaxa de la Sâmbăta de Sus.
De acord.
,,Cei aflați în comuniune cu erezia sunt în erezie şi vor fi judecați ca eretici dacă nu se pocăiesc”,spuneți.
Da,cei aflați în comuniune cu erezia sunt în erezie,pt. că nu sint îngrădiți de ea,nu se delimitează de ea.
Dar nu putem noi să-i facem eretici. Nu putem noi să-i judecăm.Noi nu suntem instanță.Sinod.
De aici pleacă foarte multe discuții şi dezbinări.
Ar trebui să ne oprim acolo unde ține de noi.Fără a judeca/eticheta.
Atunci ne vom folosi şi noi şi aproapele nostru…
Mă iertați!
O completare la comentariul anterior,pt. a fi mai exact în ceea ce am vrut să exprim:
Nu putem spune despre toți cei aflați în erezie (neîngrădiți de erezie)că sunt eretici. Nu putem emite astfel de judecăți. Un Sinod Ortodox va judeca şi va hotărî ce şi cum.
Dar repet:cei care nu se îngrădesc de erezie sunt în erezie/nu sunt îngrădiți de ea/nu se delimitează de ea.
Să ne amintim de Părinții georgieni care au reuşit să scoată Biserica Georgiei din CMB.
Şi ei erau în erezie până la ieşirea Bisericii din CMB,dar nu afirmau despre ei înşişi că sunt eretici.
În schimb spuneau că dacă nu se îngrădesc de erezie,îşi periclitează mântuirea,adică mântuirea devine imposibilă,din cauza ereziei în care se află.
Trebuie neapărat făcută această distincție/observație/nuanță,dacă doriți…
Altfel se iscă disputele/ispitele şi se dă apă la moară vrăjmaşului.
Adică începem:ăla e eretic,ăla e aşa,celălalt aşa… Dar noi nu suntem instanță,nu suntem Sinod…Cine suntem noi să judecăm pe sluga altuia?…
Este de ajuns lupta împotriva păcatului/ereziei,adică îngrădirea de ea,fără etichetarea aproapelui…
Atât putem face noi.Atâta ține de noi.Aşa spunea şi Părintele Sava la început…