Calendarul nu este dogmă, în schimb calendarul nou a provocat schismă în Biserică, afectând unitatea Bisericii, care este dogmă. Vom vedea în acest articol cum Sfintele Canoane ne poruncesc să respectăm toate rânduielile bisericești, scrise și nescrise, lăsate nouă de Sfinții Părinți.
Ceea ce este cel mai important, calendarul vechi, calendarul patristic este calendarul folosit de Sfinții Părinți la Sinodul I Ecumenic de la Niceea. (Iar cei care țin un alt calendar sunt de fapt în neascultare de Sfinții Părinți ai Bisericii).
În România, problema calendarului este un subiect delicat, mai înțelept ar fi să nu îl deschidem încă, dar pentru că deja sunt anumite afirmații care spun că a ține calendarul vechi ar fi greșit pe teritoriul României, trebuie să venim cu lămuriri, pentru a nu lăsa să se înmulțească tot mai mult această învățătură greșită.
Calendarul vechi se poate ține fără a aștepta un Sinod. Nu suntem obligați să respectăm ceea ce a hotărât patriarhul mason Metaxakis – ținerea calendarului nou. Este ca și cum am spune că e nevoie de un Sinod care să ne spună că trebuie să încetăm comuniunea cu Bartolomeu! Putem face iconomie și să așteptăm ca oamenii să înțeleagă importanta calendarului patristic, putem avea foarte multă răbdare cu oamenii. Dacă apar învățături greșite, care spun că doar un Sinod poate schimba calendarul, și astfel până atunci calendarul nou este considerat cel bun, aceste învățături greșite trebuiesc combătute, din dragoste pentru Adevăr și grijă pentru sufletele oamenilor.
Un alt argument care arată că nu calendarul nou este cel corect, ci calendarul vechi, îl găsim la Sfântul Serafim Sobolev, care ne vorbește despre încălcarea Tipicului bisericesc, care este obligatoriu, conform învățăturii Bisericii, Sfintei Evanghelii și Sfintelor Canoane:
“Iar atunci când Sf. Paşte se sărbătoreşte în perioada dintre 20 şi inclusiv 25 aprilie, postul Sfinţilor Apostoli se anulează definitiv – deoarece pentru el nu mai ajunge timp.
Cineva poate spune că încălcarea Tipiconului nu este un mare păcat fiindcă nu este o abatere de la dogme.
Dar şi cuvintele Mântuitorului Hristos: „De nu va asculta nici de Biserică, să-ţi fie ţie ca un păgân şi vameş” (Mat. 18,17) nu ne vorbesc nouă de încălcarea unor sau altor dogme ale adevărului credinţei noastre.”
(vedeți https://dreaptacredintadupasinodultalharesc.wordpress.com/2017/06/30/cuvint-al-arhiepiscopului-serafim-sobolev-in-sedinta-sinodului-bisericii-ortodoxe-ruse-din-14-iulie-1948-moscova-calendarul-iulian-versus-calendarul-gregorian-papistasesc-pacatele-celor-cu/)
Preoții, monahii și credincioșii îngrădiți de episcopii ecumeniști, pot ține calendarul patristic fără a aștepta decizia unui Sinod. Iată de ce:
- Calendarul gregorian a fost introdus de Masonerie.
- Calendarul gregorian a fost introdus ca mijloc de promovare a ecumenismului.
- Calendarul gregorian a fost introdus din motive bancare, pentru ca toate țările să se alieze la politica vest-europeană.
- Calendarul gregorian a provocat schismă în Biserică, poporul neștiutor a aderat la diferite grupări stiliste, cu episcopii necanonice, iar pe de altă parte, cei care au acceptat calendarul nou, au acceptat erezia ecumenistă. Dacă nu s-ar fi introdus calendarul gregorian, schisma nu ar fi avut loc. Prin îngrădirea corectă de erezia ecumenistă și prin ținerea calendarului patristic, i-am ajuta pe cei care fac parte din grupări stiliste să își înțeleagă greșelile.
- Au existat mucenici și mărturisitori care au preferat moarte și chinuri pentru a nu schimba nimic din Sfânta Tradiție a Ortodoxiei. Citiți și:
- Calendarul gregorian a fost condamnat de trei Sinoade Panortodoxe. Toți patriarhii și toți episcopii ortodocși de la acea vreme au acceptat aceste Sinoade, de aceea sunt Sinoade Panortodoxe!
A. Osândirea Noului Calendar Papist (1583, 1587, 1593)
Însuși omul care a schimbat calendarul, arhiepiscopul Atenei, Hrisostom Papadopoulos a recunoscut despre calendarul gregorian că a fost condamnat de trei ori, spunând
„Ieremia al II-lea, împreună cu Silvestru al Alexandriei în 1583, și apoi cu Sofronie al Ierusalimului în 1587, au făcut o declarație publică împotriva calendarului gregorian și apoi au convocat marele Sinod din 1593, la care a participat și Meletie Pigas, patriarhul Alexandriei.” (Un studiu critic asupra condamnării calendarului)
Sfânta Scriptură ne învață că David a tăiat capul lui Goliat chiar cu sabia acestuia; și chiar pentru acest motiv am menționat mărturisirea arhiepiscopului inovator.
1. Prima condamnare a calendarului nou în 1583
În lucrarea “Istoria bisericească”, scrisă de mitropolitul Meletie al Atenei (publicată în Austria, 1784. Cap.XI, pag.402) citim:
“Sinodul de la Ierusalim a fost reunit din pricina noului calendar. În timpul domniei aceluiași patriarh Ieremia, un sinod de mitropoliți a fost convocat în 1583 la Constantinopol, participând de asemenea și Silvestru, patriarhul Alexandriei. Acest Sinod a condamnat calendarul care a fost introdus de Grigorie al Romei, și nu l-a primit, după cum le-au cerut latinii.”
Conform Manuscrisului Codice (#772) al mănăstirii ruse Sfântul Pantelimon din Muntele Athos, aflăm de un sigilion (sigillium) 2 emis de către Sinod:
“Sigilionul encinclicei patriarhale către creștinii de oriunde le poruncește lor sub sancțiunea pedeapsirii și anatemei să nu primească noua Pascalie3 sau noul calendar, ci să rămână cu ceea ce bine s-a stabilit o dată pentru totdeauna de către toți cei 318 Sfinți si purtători de Dumnezeu Părinți ai primului Sinod Ecumenic.”
În anul Domnului, 1583
Al 12-a Indict, 20 noiembrie
Patriarhul Constantinopolului Ieremia al II-lea
Patriarhul Alexandriei Silvestru
Patriarhul Ierusalimului Sofronie
și ceilalți ierarhi ai sinodului care au fost de față
2. A doua condamnare a calendarului nou în 1587
În “Istoria bisericească” (Constantinopol 1912, vol III, pag.125) scrisă de Filaret Bafides. Mitropolit al Didymoteichon-ului, citim o confirmare a condamnării de la 1583 și chiar mai mult:
“Ca și la 1587, un sinod al Constantinopolului a fost convocat, unde, în prezenta lui Ieremia al II-lea, a lui Meletie Pigas și a lui Sofronie al Ierusalimului, corectarea calendarului a fost condamnată ca fiind primejdioasă și inutilă și ca fiind, mai degrabă, aducătoare de multe pericole”.
3. A treia condamnare a calendarului nou în 1593
Sinodul a avut loc în februarie 1593, în sfânta Biserică a Maicii Domnului Mângâietoarea. În cel de-al 8-lea Canon al său, poruncește următoarele cu privire la schimbarea calendarului:
“Cu privire la respingerea noului calendar, adică a inovației latinilor cu privire la sărbătorirea Paștilor. Noi dorim ca ceea ce a fost poruncit de către Părinți cu privire la sfintele și binefăcătoarele Paști să rămână nezdruncinat … Toți cei care au îndrăznit să încalce precizările cu privire la Sfânta sărbătoare a binefăcătoarelor Paști să fie scoși și lepădați din Biserica lui Hristos.”
Patriahul Constantinopolului Ieremia al II-lea
Patriarhul Antiohiei Ioachim
Patriarhul Ierusalimului Sofronie
Patriarhul Alexandriei Meletie
În opinia lui Policarp, episcop de Diaulia (cf. Schimbarea calendarului, Atena, 1947, pag.13) “… în 1593, un sinod al Bisericii ortodoxe a fost convocat la Constantinopol, unde au participat cei patru patriarhi, reprezentantul cu puteri depline al Bisericii ruse și mulți alți ierarhi reprezentanți ai bisericilor ortodoxe. Acest sinod a repetat afurisirea rostită de către prea sfințitul patriarh Ieremia al II-lea și a emis o enciclică în care, printre altele, se menționau următoarele:
“Cel care nu urmează obiceiurile Bisericii care au fost stabilite de cele șapte Sfinte Sinoade ecumenice care au bine poruncit ca noi să respectăm Sfintele Paști și Menologhionul 4, și dorește să urmeze noua pascalie și Menologhionul astronomilor Papei, și împotrivindu-se tuturor acestora, dorește să le răstoarne și să le distrugă, să fie anatema și lepădați de Biserică și din adunarea credincioșilor…”
B. Respingerea statornică a Calendarului Grigorian de către Biserica Ortodoxă de-a lungul veacurilor (cronologie)
Refuzul de a adopta calendarul Gregorian constituie o lungă tradiție a Bisericii care nu o putem încălca în mod liber – în afară de cazul în care acceptăm presupunerea că Biserica a acționat din “ignoranță” sau pur și simplu dintr-un “spirit reacționar”, vreme de atâtea secole, în stăruitorul ei refuz și respingere a excrescenței canceroase. Înca din vechime, Biserica a fost conștientă de lipsa de perfecțiune a calendarului. Din această cauză a stabilit prin convenție un echinocțiu care nu ia în considerare echinocțiul astronomic.
În 1324, Nichifor Gregoras a determinat cu exactitate eroarea calendarului și a înaintat un raport conținând propuneri pentru schimbarea lui; însă nu a ieșit nimic din aceasta.
În 1371, călugărul Isaachie și Matei Vlastare au aprobat și au susținut calendarul lui Grigorie, însă Biserica nu a arătat nici un interes.
În zilele imediat premergătoare căderii Constantinopolului, George Gemistus a propus noi reforme ale calendarului, care au fost de asemenea respinse de către Biserică.
În 1582, patriarhul Ieremia al II-lea a scris o scrisoare către Biserica Ortodoxă din Polonia, interzicând utilizarea noului calendar, sub pedeapsa excomunicării.
În 1582, patriarhul Ieremia al II-lea a scris o scrisoare către dogele Veneției în care arată că problema calendarului este o chestiune neserioasă: “joacă de copil”.
În 1583, a fost convocat la Constantinopol primul sinod pan-ortodox pentru condamnarea calendarului papal.
În 1583, Meletie Pigas s-a adresat el însuși cardinalului Iulius Antonius, aratându-i deficiențele calendarului gregorian. În același timp, a scris Tomul Alexandrin cu privire la sărbătorirea Sfintelor Paști.
În 1584, patriarhul Ieremia al II-lea a scris o scrisoare către Papa din Romei împotriva loviturii de stat samavolnice a latinilor cu privire la calendar.
În 1587, al doilea sinod care a condamnat calendarul folosit de apuseni a fost ținut la Constantinopol.
În 1593, al treilea sinod care a condamnat calendarul cel nou a fost ținut la Constantinopol.
- Sfântul Fotie cel Mare și Sfântul Marcu Evghenicul ne spun că nu avem voie să schimbăm nimic din Credința noastră Ortodoxă, nici măcar o literă.
- Canonul 7 de la Sinodul VII Ecumenic ne arată că suntem datori să păstrăm toate rânduielile bisericești, scrise sau nescrise: “Căci precum au luat (scos) din biserică chipul cinstitelor icoane (sfintelor icoane), au părăsit şi alte oarecare
obiceiuri, care trebuiesc să fie înnoite şi ţinute întocmai după
aşezământul (legea) scris şi nescris.“
- Canoanele 91 și 92 ale Sfântului Vasile cel Mare ne arată că trebuie să ținem neștirbite Tradițiile scrise și nescrise ale Sfintei Biserici: “Dintre dogmele şi propovăduirile ce se păstrează în Biserică, pe unele le avem din învăţătură scrisă, iar pe altele le-am primit din tradiţia Apostolilor, predanisită nouă în taină; şi ambele acestea au aceeaşi tărie pentru dreapta cinstire de Dumnezeu; şi nimeni nu va zice împotriva acestora, oricât de puţin ar fi de priceput în legiuirile bisericeşti.”
- Cei care țin calendarul nou încalcă predania cu privire la Postul Sfinților Apostoli sau înrăutățesc situația, postind în Săptămâna Duhului Sfânt, care este de aceeași importanță ca Săptămâna Luminată (în săptămâna după Praznicul Pogorârii Duhului Sfânt Îl prăznuim pe Dumnezeu-Duhul Sfânt – Persoană a Sfintei Treimi). Citiți și:
Mitroplitul Augustin de Florina spunea că trebuie să ne luptăm să aibă loc un Sinod Ortodox… Dar acest lucru nu înseamnă că până atunci nu ne putem îngrădi de ierarhii ecumeniști și că nu putem ține calendarul patristic! La Sinodul din Creta ar fi trebuit să se rezolve problema ereziei ecumenismului și a schismei calendariste… În schimb, Sinodul din Creta a legiferat încă o dată ecumensimul, spunând că ereziile sunt biserici! Ne-am îngrădit de ecumeniști după Sinodul din Creta deoarece Dumnezeu ne-a luminat. Tot astfel, putem ține și calendarul patristic, deoarece este calendarul folosit de Sfinții Părinți de-a lungul anilor, statornicit la Sinodul I Ecumenic de la Niceea. Așa cum au ținut Sfinții Părinți, trebuie să ținem și noi sărbătorile! Fiecare, când va înțelege, nu trebuie să forțăm pe nimeni. Cu multă răbdare, pentru cei care au o aplecare curată a inimii, adevărul va ieși la iveală, cum a s-a descoperit adevărul și despre întreruperea comuniunii cu ereticii ecumeniști. Părintele Sava Lavriotul și foarte mulți mireni ortodocși din Grecia, Germania, Australia țin deja calendarul vechi, calendarul patristic. (A se vedea pe canalul de youtube al Părintelui Sava. https://youtube.com/@geronsavvaslavriotis?si=DiYXcW37YgUGQRmx ).
Urmăriți și conferința:
Hristos s-a Inaltat!
Multumim Parinte Sava pentru informatiile necesare si pentru efortul de a ne indrepta pe calea cea buna. Este adevarat ca trebuie sa ne intoarcem la calendarul cel vechi, calendarul Iulian dar cum trebuie facut aceasta, asa de capul nostru fiecare in parte sau o hotarare luata de preotii ingraditi de erezie? Incepand de la anul adica din 2025 ereicii necondamnati s-au inteles cu ereticii condamnati ca sa sarbatoreasca Pastile impreuna. Oare nu are trebui acuma sa revenim la calendarul Iulian? Nu avem episcopi care sa fie ingraditi de erezie, deci decizia poate ca ar trebui luata de preotii ingraditi de erezie. Intrebarea mea este legata de lumina Sfanta la Inviere, de Sfintele Pasti care vine la Ierusalim, de ce vine lumina Sfanta si la cei care tin calendarul nou adica cel Gregorian sau sarbatorim impreuna Patile cu cei de pe calnedarul vechi. Daca sarbatorim impreuna cu cei de pe calendarul vechi, de ce nu sarbatorim si Nasterea Domnului tot cu cei d epe calendarul vechi. Poate ca ma lamuriti si pe mine ca nu inteleg aceste lucruri importante.
Iertare si Doamne ajuta!
Doamne ajuta!
Pana la urma cum ar trebui sa procedam noi mirenii cu privire la Calendarul Gregorian? Avand in vedere ca incepand de la anul in 2025 ereticii necondamnati au cazut de acord sa sarbatoreasca Pastile impreuna cu papistasii, la aceeasi data ce ar trebui sa facem noi care inca mai suntem pe Calendarul Gregorian? Stim ca nu se poate organiza un alt Sinod pentru ca nu mai avem ierarhi, pentru ca majoritatea ierarhilor au imbratisat erezia, ce facem respectam aceeasi data si sarbatorim impreuna cu papistasii sau trecem la calendarul Iulian? De ce nu sunt preotii ingraditi de erezie uniti? De ce nu se mai organizeaza Sinaxe? As dori un raspuns din partea Parintelui Sava sau cine este informat mai bine la aceasta tema.
Multumesc anticipat!
Doamne ajuta!
Părinții mai organizează sinaxe, dar s-au gândit să fie mai discreți și nu prea îi mai anunță pe mireni, mai sunt și unele dezbinări… Ne rugăm lui Dumnezeu să se mai organizeze cândva o conferință cu Gheron Sava unde să fie intrarea liberă. Cum va îngădui Dumnezeu.
Doamne ajuta!
Trecerea la calendarul Gregorian este o greseala facuta de masonerie la acea vreme si va trebui sa trecem la calendarul Iulian. Intrebarea este cum se poate trece cand nu putem organiza nici un Sinod, pentru ca ierarhii ingraditi de erezie nu avem iar unii preoti ingraditi de erezie nu prea vor din anumite motive si unul ar fi ca, calendarul nou nu este Dogma. Problema este ca ecumenistii s-au sfatuit sa faca Pastile impreuna incepand de la anul. O alta intrebare ar fi ca in perioada 1924 si pana in prezent cei care am trecut pe calendarul Gregorian nu avem Sfinti cunoscuti cum au avut rusii. Daca facem o comparatie cu cei care au ramas pe calendarul Iulian, la noi pe calendarul Gregorian nu cunosc in aceasta perioada Sfinti. In Rusia, Sf. Matroana s-a dus la Domnul in 1952, a fost stalp al Ortodoxiei. La noi nu cunosc in aceasta perioada decat doar cei care au fost in inchisorile comuniste si au suferit. Se pune problema urmatoare, daca calendarul Gregorian a fost o greseala mare si cei care s-au ingradit de erezie, de ce nu vor sa treaca pe calendarul iulian. Unii considera trecerea pe calendarul Gregorian erezie si atunci suntem ingraditi de erezie cu adevarat?